30 September, 2008

Verslag en foto's 21 sept 2008

Zondag 21 september 2008 , Tijdens de jaarlijkse jeugdfeesten houden wij onze oldtimerrit voor de derde maal in Gullegem. De weergoden waren ons gunstig gezind .
Met dit weer hopen we op een talrijke opkomst. De eerste maal in 2006 telden we 18 deelnemers , 2007 leverde al 26 deelnemers op , dus logischer wijs zouden er dit jaar toch een 35 tal moeten zijn. Het werden er uiteindelijk 40.

Om 11 u 30 , nog voor we een stuk van de parking gingen voorbehouden aan de oldtimers, stond er al een rode bestelwagen met daarin een Flandria Record.
Rond 13 uur begonnen de eersten druppelsgewijs binnen te komen.

We telden 7 Flandrias en natuurlijk de Japaners , Honda , Suzuki en Yamaha .
Ook een 3 tal Vespa’s waren van de partij en een kreidler.
We weten allen dat de Belgen de dappersten onder de Galliers waren , en dat werd nogmaals eens bewezen door 2 rijders die helemaal vanuit Antwerpen met een Dax en een Honda ST70 naar Gullegem in West Vlaanderen afgezakt waren.

Onze rit richt zich niet alleen naar bromfietsen pre 1975 , maar ook naar motoren . Hier waren ook een paar opmerkelijk exemplaren te bespeuren , oa Sarolea, BSA M20 , een peugeot van 1920 , een DKW van 1938 , 2 maal BMW, Ducati enz.
Een volledige opsomming zou ons hier te ver leiden.

Om 14 uur werd het spreekwoordelijk startschot gegeven. Een volkwagen kever reed voorop , bijgestaan door twee politiemannen op de motor + 3 snelle motoren om ons overal vrije en veilige doorgang te verlenen.
We vertrekken in een wolk van blauwe rook en lawaai . Achteraan hebben we de volgwagen met wat materiaal , piepschuim , dekens en linten om de eventuele pechvogels bij te staan en desnoods te zorgen voor een krasvrij vervoer.

Na hooguit 2 km hebben we spijtig genoeg al twee afvallers . De Flandria SP847, die al met stilvallende motor vanuit Menen gekomen was, heeft nu helemaal de geest gegeven door een slecht werkende ontsteking en de Flandria Iris uit 1958 kampt met een caburator probleem.
In het begin hadden we het wat moeilijk om de juiste snelheid te vinden, 45 km/uur op de teller van een kever bleek in werkelijkheid een stuk lager te liggen. Een tandje bijsteken en we waren goed op weg.

Na een tocht langs kleine bochtige wegen, waar iedereen zijn stuurkunst kon demonstreren en een paar lange rechte stukken waar dan weer de PK’s het voordeel hadden komen, komen we aan op onze rustplaats.
Daar konden we genieten van een fris drankje en een bezoek aan een heuse werkende windmolen. We hadden deze locatie voor ons gereserveerd en met dit mooie weer stonden de dorstige kelen aan te schuiven aan de bar.
De hele opbrengst van ons verteer kwam dan ook te goede aan de verder restauratie en onderhoud van de molen. We weten allen dat restaureren handenvol geld kost vandaar ………. Les excuses sont fait pour s’en servir.

Natuurlijk werd er op de parking heel wat bijgepraat onder de deelnemers en hadden we allemaal eens de kans om de andere motoren en brommers eens goed te bekijken. Iedereen geeft ook graag een woordje uitleg over zijn “trots op wielen”

Iedereen uitgepraat en glas leeg? Weg zijn we !
Alleen de Sarolea had een duwtje in de rug nodig had op weer op gang te komen. En dat werd met plezier gedaan door de molenaar !
De rest van de rit verliep verder zonder problemen . Genietend van de zon , de landelijke wegen en de vele belangstelling van wandelaars en fietsers, die we op deze landelijk wegen ontmoeten, kwamen we terug aan de feesttent. Daar was de parking nog steeds voor ons gereserveerd.
In de feesttent konden we nog genieten van een “stand up comedy” en een drankje.
Al bij al een mooie geslaagde dag.

Meerdere fotos zijn te zien op volgende link http://www.mijnalbum.nl/Album=XYN73W3K
Of deze van de jeugdfeesten http://www.jfgullegem.be/
en http://www.plus-13.be/jf2007/zondag/